Aktualności

Planujesz wesele? Poznaj zasady wynajmu sal w Gminie NML

              Jeżeli chcesz wynająć od Gminy Nowe Miasto Lubawskie świetlicę na uroczystość rodzinną (wesele, komunia, urodziny itp.) pamiętaj, że musisz dostosować się do wytycznych opracowanych przez Rząd i Głównego Inspektora Sanitarnego: http://www.gov.pl/web/rozwoj/wesela-przyjecia
 
              Na co musisz zwrócić uwagę? Przede wszystkim nie sugeruj się informacją,  iż dozwolona jest organizacja wesel do 150 osób. Według powyższych wytycznych na jednego uczestnika/gościa  musi przypadać 4 m² powierzchni sali, a odległość pomiędzy stolikami ma wynosić min. 2 metry,       co w znacznym stopniu ogranicza liczbę osób mogących wziąć udział  w wydarzeniu organizowanym  w jednej z naszych świetlic.
 
            W celu otrzymania szczegółowych informacji dotyczących warunków wynajmu prosimy kontaktować się z administratorami budynków – numery telefonów dostępne są na stronie    http://www.gminanml.pl .
 
            Doskonale wiemy, że wesele czy Komunia Święta Waszych dzieci to bardzo ważny moment w ich życiu, który chcecie celebrować w większym gronie. Pamiętajcie jednak, że na organizatorze uroczystości spoczywa nie tylko szereg warunków i obowiązków do spełnienia ale i odpowiedzialność za bezpieczeństwo obsługi, gości oraz osób z zewnątrz (np. dostawców, dekoratorów itp.), a także wszystkich mieszkańców naszej gminy. Dbajmy o siebie nawzajem.
 
czytaj dalej

Program "Moja Woda" - przydomowe retencje

 
Szanowni Mieszkańcy,
 
w odpowiedzi na Państwa pytania dotyczące programu „Moja Woda” – 100 milionów złotych na 20 tysięcy przydomowych retencji, uprzejmie wyjaśniamy, że na stronie internetowej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska zamieszczono informację, z której wynika, iż każdy właściciel domu jednorodzinnego będzie mógł otrzymać dotację do 5 tys. zł, przy czym nie więcej niż 80% kosztów, które zostaną poniesione po 1 czerwca 2020 r.
 
         Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekaże pieniądze do wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, które będą przyjmowały od początku lipca 2020 r. wnioski właścicieli domów jednorodzinnych na przydomowe mikroinstalacje wodne.
 
         Wsparcie przewidziano na zakup, montaż i uruchomienie instalacji pozwalających na zagospodarowanie wód opadowych i roztopowych na terenie nieruchomości objętej przedsięwzięciem, w efekcie czego wody te nie będą odprowadzane do kanalizacji bytowo-gospodarczej, kanalizacji deszczowej, rowów odwadniających - odprowadzających wodę poza teren nieruchomości. Otrzymane pieniądze będzie można przeznaczyć na przewody odprowadzające wody opadowe (zebrane z rynien, wpustów do zbiornika nadziemnego lub podziemnego, oczka wodnego, instalacji rozsączającej), zbiornik retencyjny podziemny lub nadziemny, oczko wodne, instalację rozsączającą oraz elementy do nawadniania lub innego wykorzystania zatrzymanej wody.
 
Dla mieszkańców Gminy Nowe Miasto Lubawskie terytorialnie właściwym jest Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie.
czytaj dalej

ARiMR: Materiał siewny 2020 – ruszył nabór wniosków

Od 25 maja do 25 czerwca rolnicy mogą składać w ARiMR wnioski o przyznanie dopłaty z tytułu zużytego do siewu lub sadzenia materiału siewnego kategorii elitarny lub kwalifikowany za rok 2020.
 
             W poniedziałek, 25 maja, ruszył nabór wniosków o dopłaty do materiału siewnego za 2020 rok. Wnioski można składać do 25 czerwca.
 
            O dopłaty mogą się ubiegać producenci rolni, którzy zużywają do siewu lub sadzenia materiał siewny kategorii elitarny lub kwalifikowany i posiadają działki rolne, na których uprawia się gatunki roślin objęte dopłatami o łącznej powierzchni nie mniejszej niż 1 ha.
 
             Dofinansowanie można uzyskać do następujących gatunków roślin uprawnych:
- zboża: jęczmień, owies (nagi, szorstki, zwyczajny), pszenica (twarda, zwyczajna), pszenżyto, żyto;
- rośliny strączkowe: bobik, groch siewny (odmiany roślin rolniczych), łubin (biały, wąskolistny, żółty), soja, wyka siewna;
- ziemniak.
 
            Wsparcie jest udzielane w formule pomocy de minimis w rolnictwie. Limit pomocy dla jednego producenta rolnego wynosi 20 000 euro w okresie trzech lat podatkowych, przy czym jeśli jest on powiązany osobowo lub kapitałowo z innym podmiotem, to limit ten dotyczy „jednego przedsiębiorstwa”.
 
            Wnioski przyjmują biura powiatowe ARiMR właściwe ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę wnioskodawcy. Można je przekazywać za pośrednictwem platformy ePUAP, przesłać na elektroniczną skrzynkę podawczą lub wysłać rejestrowaną przesyłką pocztową. Dokumenty można także dostarczyć do specjalnych wrzutni, które ustawione są w placówkach terenowych Agencji lub osobiście.
 
            W roku 2019 producenci rolni złożyli 70 tys. wniosków o przyznanie dopłat do materiału siewnego. Na realizację programu przeznaczono 75 mln zł.
czytaj dalej

Dopłaty 2020: milion wniosków od rolników

Jeszcze ponad dwa tygodnie mają rolnicy na złożenie wniosków o przyznanie płatności bezpośrednich i obszarowych z PROW za rok 2020. Mimo utrudnień związanych z epidemią, tegoroczna kampania przebiega sprawnie.
Do 28 maja 2020 r. do ARiMR wpłynęło już prawie milion wniosków o dopłaty.

 

           W tym roku termin składania wniosków o płatności bezpośrednie i obszarowe z PROW został przedłużony do 15 czerwca 2020 r. Do ARiMR wpłynęło do 28 maja blisko milion (988 tys.) wniosków, co stanowi 75 proc. z 1,3 miliona, które w ubiegłym roku złożyli rolnicy.

 W woj. warmińsko-mazurskim złożono do dzisiaj 70 proc. z oczekiwanej liczby wniosków.

            Rolnicy ubiegający się o dopłaty, którzy chcą złożyć oświadczenie potwierdzające brak zmian w odniesieniu do wniosku o przyznanie płatności za roku 2019, mogą to zrobić jeszcze do 8 czerwca 2020 r. Po tym terminie będą musieli złożyć wniosek za pośrednictwem aplikacji eWniosekPlus lub w wersji papierowej. Mają na to czas do 15 czerwca 2020 r.

            Wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za pośrednictwem aplikacji eWniosekPlus będzie można składać również po 15 czerwca 2020 r. Jednak za każdy dzień roboczy opóźnienia (ostateczny termin ich przyjmowania upływa 10 lipca 2020 r.), należna kwota płatności zostanie pomniejszona o 1 proc.

             Do 28 maja w Agencji zarejestrowano blisko 220 tys. oświadczeń o braku zmian w stosunku do wniosku z roku poprzedniego.
czytaj dalej

Jak segregować?

  • 02-06-2020
  • Autor: Sabina Rezmer
  • drukuj
             Szczegółowy sposób segregacji określa rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 29 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów (Dz.U. z 2017 r. poz. 19). Główna zasada Jednolitego Systemu Segregacji Odpadów (JSSO) jest jedna – należy oddzielać surowce od odpadów, które nie nadają się do powtórnego przetworzenia. Jakie surowce oddzielamy? Są to: metale i tworzywa sztuczne, papier, a także opakowania szklane i odpady biodegradowalne.
Zbieranie osobno papieru, szkła, tworzyw sztucznych wraz z metalem, a także oddzielanie odpadów biodegradowalnych pozwala uzyskać najbardziej pełnowartościowe surowce do ponownego przetworzenia.
 
Jakie są ogólne zasady segregacji?
  •     Nie myjemy opakowań, słoików i innych odpadów.
  •     Opróżniamy opakowania z resztek zawartości.
  •     Odrywamy wieczka od pojemników.
  •     Zgniatamy puszki, butelki plastikowe i inne możliwe odpady.
  •     Nie wrzucamy mięsa do BIO, tylko resztki roślinne.
  •     Wyrzucamy odpady BIO luzem, ewentualnie w torebkach papierowych lub foliowych.
  •     Segregujemy tylko czysty papier, brudny trafia do ZMIESZANYCH.
 
              Przy segregacji bezwzględnie należy pamiętać o odpadach niebezpiecznych, do których zaliczają się zużyte baterie i akumulatory, przeterminowane lekarstwa, zużyte świetlówki, odpady po żrących chemikaliach (np. środkach ochrony roślin), a także zużyty sprzęt RTV i AGD (tzw. elektroodpady). Tych odpadów nie wolno wyrzucać do śmieci zmieszanych. Można je oddać w specjalnie wyznaczonych punktach w sklepach i aptekach, a także w punkcie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, czyli tzw. PSZOK-u (Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych).
 
Potrzebę odbioru odpadów wielkogabarytowych i elektrośmieci prosimy zgłaszać do Lubawskiej Spółki Komunalnej tel:  89 640 75 29 lub w aplikacji EcoHarmonogram. Usprawni to odbiór odpadów.
 
Przygotowaliśmy ściągę dotyczącą segregacji najpopularniejszych odpadów. Na liście znalazły się także odpady, których klasyfikacja sprawia najwięcej problemów.

 
 
 
 
 
 

System informacji przestrzennej eGmina

      System eGmina jest kompleksowym produktem, umożliwiającym jednostkom samorządowym realizację zadań wynikających z zapisów ustawy Prawa geodezyjnego i kartograficznego z 17 maja 1989 r. (DzU z 2017 r. poz. 2101 z późniejszymi zmianami oraz ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej z 4 marca 2010 r. (DzU z 2010 r. nr 76, poz. 489). System wykorzystywany jest obecnie w 85% gmin w całej Polsce. Składa się między innymi z portalu mapowego eMapa, w którym publikowane są gminne dane przestrzenne, ale również dane z innych jednostek, wykorzystując usługi sieciowe (WMS). Portal mapowy pełni również istotną funkcję w komunikacji z mieszkańcami w zagadnieniach wymagających informacji przestrzennej. Nieodłącznym elementem systemu jest moduł iMPA, realizujący zadania dotyczące prowadzenia ewidencji ulic i adresów.
       Znajdziecie go w menu ikonografik w prawej części naszej strony iternetowej - GIS.
czytaj dalej

Nowe oświetlenie drogowe w Mszanowie i Nawrze

     Mieszkańcy Mszanowa podczas zebrań wiejskich kilkakrotnie zwracali uwagę na problemy związane z oświetleniem przy głównej ulicy w tej miejscowości. Lampy nie dawały wystarczającej ilości światła, co było bardzo uciążliwie, ale i bardzo niebezpieczne dla użytkowników zarówno chodnika jak i jezdni. Miejscem z wyraźnie ograniczoną widocznością był zwłaszcza odcinek ul. Podleśnej prowadzący od budynku Urzędu Gminy w stronę mostu na Drwęcy.
    
     Podobnie sytuacja wyglądała w Nawrze. Również tamtejsi mieszkańcy zwracali uwagę na jakość oświetlenia wzdłuż drogi powiatowej nr 1246N, biegnącej przez centrum wsi.
 
      Po wakacjach sytuacja się zmieni. Dziś Wójt Gminy podpisał umowę  na wykonanie oświetlenia w tych dwóch miejscowościach (budowa linii kablowej, słupów oraz montaż opraw LED). Łącznie powstanie 119 słupów oświetleniowych, na których zainstalowane zostaną energooszczędne lampy. Zmiana ta wpłynie korzystnie nie tylko na jakość oświetlenia, a tym samym poprawę bezpieczeństwa mieszkańców, ale i na zmniejszenie kosztów energii.
 
      Oprócz wspomnianych odcinków na ulicy Podleśnej i drogi powiatowej, nowe oświetlenie pojawi się na ulicy Rekreacyjnej w Mszanowie i na odcinku Nawra – Pręgowizna.
 
     Wykonawcą zadania, wyłonionym w drodze przetargu jest firma Zakład Instalatorstwa Elektrycznego Andrzej Serożyński z Nowego Miasta Lubawskiego. Do jego obowiązków należy również odłączenie od sieci i demontaż starych lamp parkowych w Mszanowie. Całkowity koszt inwestycji to nieco ponad 300 tys. zł. Wykonawca zobowiązał się wykonać prace do połowy września 2020 r. 
 
czytaj dalej

Otwarcie sezonu kajakowego z LGD Ziemia Lubawska

        LGD Ziemia Lubawska organizuje spływ kajakowy wraz z Fundacją Wybudowania oraz Miejskim Ośrodkiem Sportu i Rekreacji, który odbędzie się 20 czerwca 2020 r.
Zbiórka będzie miała miejsce na Przystani kajakowej w Nowym Mieście Lubawskim.
 
        Spływ kajakowy połączony będzie z otwarciem sezonu na przystani kajakowej w Nowym Mieście Lubawskim oraz prezentacją oznakowania turystycznego rzeki Wel.
Zgłoszenia przyjmowane są do 17 czerwca 2020 r. W załączeniu karta zgłoszeniowa.
 
 
czytaj dalej

Wsparcie dla nowych grup producentów rolnych

 
           Od 19 czerwca do 17 sierpnia 2020 r. ARiMR będzie przyjmowała wnioski o wsparcie na „Tworzenie grup producentów i organizacji producentów”. To już siódmy nabór tego typu w ramach PROW 2014-2020. Kto może ubiegać się o dofinansowanie?
 
Pomoc kierowana jest do nowych grup producentów rolnych uznanych od 1 czerwca 2019 r.
W ich skład muszą wchodzić wyłącznie osoby fizyczne, działające jako przedsiębiorcy prowadzący mikro, małe lub średnie przedsiębiorstwo. Ponadto o wsparcie mogą starać się grupy, które spełniają następujące warunki:
  • zostały uznane przez dyrektora oddziału regionalnego ARiMR na podstawie planu biznesowego;
  • łączą producentów jednego produktu lub grupy produktów, którzy nie byli członkami grupy producentów lub organizacji producentów utworzonej ze względu na ten sam produkt
    lub grupę produktów;
  • której przyznano i wypłacono pomoc na rozpoczęcie działalności ze środków UE po
    1 maja 2004 r.;
  • w skład grupy producentów nie wchodzą małżonkowie członków, o których mowa powyżej,
    z wyłączeniem małżonków, którzy mają ustanowioną rozdzielność majątkową;
  • zadeklarują realizację planu biznesowego w celu osiągnięcia jego założeń w trakcie trwania
    5-letniego okresu pomocy.
        Wsparcia nie można otrzymać na tworzenie grup producentów zajmujących się hodowlą drobiu, wyrobami z mięsa drobiowego i jego podrobów.
 
            W jakiej formie i wysokości udzielana jest pomoc?
Pomoc przyznawana jest w okresie pierwszych 5 lat działania grupy liczonych od dnia jej uznania. Wysokość dofinansowania, jakie może otrzymać grupa, zależy od wartości rocznych przychodów netto uzyskanych ze sprzedaży produktów lub grupy produktów wytworzonych przez jej członków w poszczególnych latach. Ważne jest, że odbiorcami produktów nie mogą być osoby należące do grupy producentów, współmałżonkowie takich osób, podmioty powiązane kapitałowo lub osobowo w sposób bezpośredni lub pośredni z beneficjentem lub jego współmałżonkiem.
Wysokość wsparcia wynosi: w pierwszym roku – 10 proc. przychodów netto, w drugim roku – 9 proc., w trzecim roku – 8 proc. w czwartym roku – 7 proc., w piątym roku – 6 proc. Maksymalny limit pomocy to 100 tys. euro w każdym roku pięcioletniego okresu przyznawania wsparcia.
 
          Gdzie złożyć wniosek?
Wnioski będą przyjmowały oddziały regionalne ARiMR. Agencja zachęca, by w czasie trwania stanu epidemii przekazywać je za pośrednictwem platformy ePUAP, w formie dokumentu elektronicznego na elektroniczną skrzynkę podawczą lub rejestrowaną przesyłką pocztową. Dokumenty można także dostarczyć do specjalnych wrzutni, które ustawione są w placówkach terenowych Agencji lub osobiście.
 
         Złożone wnioski poddawane są ocenie. Na podstawie liczby przyznanych punktów ustalona zostanie kolejność przyznawania pomocy.
W rejestrze prowadzonym przez ARiMR znajduje się obecnie 771 aktywnych grup producentów rolnych.
czytaj dalej

150 tys. zł premii dla młodego rolnika

       Od środy 3 czerwca do 1 sierpnia 2020 r. młodzi rolnicy będą mogli składać w ARiMR wnioski o przyznanie premii na rozpoczęcie samodzielnego gospodarowania. Pomoc finansowana jest z budżetu PROW 2014-2020.
 
       O „Premię dla młodych rolników” może ubiegać się osoba, która w dniu złożenia wniosku ma nie więcej niż 40 lat i posiada odpowiednie kwalifikacje zawodowe. Jeżeli ich nie ma, powinna uzupełnić je w ciągu 36 miesięcy od dnia doręczenia decyzji o przyznaniu pomocy. Musi też posiadać gospodarstwo rolne o powierzchni co najmniej 1 ha i rozpocząć prowadzenie w nim działalności rolniczej nie wcześniej niż 24 miesiące przed dniem złożenia wniosku o przyznanie pomocy.
 
       Jednym z warunków przyznania 150 tys. zł. premii jest utworzenie gospodarstwa rolnego o wielkości ekonomicznej nie mniejszej niż 13 tys. euro i nie większej niż 150 tys. euro. Kolejny wymóg dotyczy powierzchni użytków rolnych w gospodarstwie. Musi być ona co najmniej równa średniej krajowej, a w województwach, w których średnia powierzchni gospodarstw jest niższa niż krajowa - gospodarstwo musi mieć wielkość średniej wojewódzkiej. Natomiast maksymalna powierzchnia nie może być większa niż 300 ha.
 
        Złożone przez młodych rolników wnioski zostaną poddane ocenie punktowej. Suma uzyskanych punktów (co najmniej 8) będzie decydowała o kolejności przysługiwania pomocy dla województwa mazowieckiego oraz łącznie dla pozostałych województw.
Premia w wysokości 150 tys. zł będzie wypłacana w dwóch ratach:
  • I - w wysokości 120 tys. zł - na wniosek o płatność pierwszej raty złożony po spełnieniu przez młodego rolnika warunków, z zastrzeżeniem których została wydana decyzja o przyznaniu pomocy, w terminie 9 miesięcy od dnia doręczenia tej decyzji;
  • II - w wysokości 30 tys. zł - na wniosek o płatność drugiej raty złożony po realizacji biznesplanu.
           Zgodnie z przepisami rolnik musi przeznaczyć całą kwotę premii na inwestycje dotyczące działalności rolniczej lub przygotowania do sprzedaży produktów rolnych wytwarzanych w swoim gospodarstwie. Ważne jest, że co najmniej 70 proc. tej kwoty musi zostać wydane na inwestycje w środki trwałe.
Dotacji nie może przeznaczyć na chów drobiu (z wyjątkiem produkcji ekologicznej), prowadzenie plantacji roślin wieloletnich na cele energetyczne oraz prowadzenie niektórych działów specjalnych produkcji rolnej.
 
          Wnioski będą przyjmowały oddziały regionalne ARiMR. W czasie trwania na terenie kraju stanu epidemii ARiMR zachęca, by przekazywać w następujący sposób: w formie dokumentu elektronicznego na elektroniczną skrzynkę podawczą, za pośrednictwem platformy ePUAP lub przesyłką rejestrowaną nadaną w placówce Pocztą Polskiej. Dokumenty można również dostarczyć do specjalnych wrzutni, które ustawione są w placówkach terenowych Agencji lub osobiście.
czytaj dalej
1 ... 4 5 6 7 8 ... 31