Aktualności

ARIMR - 31 marca ruszają dwa nabory wniosków z PROW 2014-2020

 
       Już 31 marca 2021 r. o bezzwrotną premię w wysokości 150 tys. zł będą mogli ubiegać się młodzi rolnicy. Tego samego dnia rusza nabór wniosków o przyznanie 60 tys. zł bezzwrotnej pomocy na "Restrukturyzację małych gospodarstw". Oba nabory potrwają do 29 maja 2021 r. i są finansowane z budżetu PROW 2014-2020.
Premie dla młodych rolników
 
       Od 31 marca 2021 r. młodzi rolnicy, którzy chcą rozwijać swoje gospodarstwo, będą mogli starać się o dofinasowanie. Kwota jest niebagatelna to 150 tys. zł. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie przyjmowała wnioski przez najbliższe dwa miesiące – do 29 maja. W ubiegłym roku młodzi rolnicy złożyli ich ponad 5 tysięcy.
 
       To już kolejny – 7. nabór wniosków w ramach operacji typu "Premie dla młodych rolników". Wsparcie to jest zachętą dla młodego pokolenia do rozwijania rolniczego biznesu – nie tylko pozwala zachować opłacalność produkcji rolnej, ale przekłada się również (w dłuższej perspektywie czasowej) na jej zwiększenie, stąd rosnąca popularność tego programu. W pierwszym roku naboru (2015) do ARiMR wpłynęło 3 313 wniosków o przyznanie pomocy, dwa lata później – 4 903, w 2018 r. – 5 411; w 2019 r. było ich już ponad 7 tys. Natomiast w 2020 r., mimo pandemii, zdecydowało się ubiegać o wsparcie ponad 5 tys. wnioskodawców.
 
Wsparcie mogą otrzymać osoby, które m.in.:
  • w dniu złożenia wniosku mają nie więcej niż 40 lat;
  • posiadają odpowiednie kwalifikacje zawodowe (lub uzupełnią je w ciągu 36 miesięcy od dnia doręczenia decyzji o przyznaniu pomocy);
  • posiadają gospodarstwo rolne o powierzchni minimum 1 ha;
  • rozpoczęły prowadzenie działalności rolniczej przed dniem złożenia wniosku, lecz nie wcześniej niż 24 miesiące przed dniem złożenia wniosku;
  • posiadają lub utworzą gospodarstwo o wielkości ekonomicznej mieszczącej się w przedziale od 13 tys. do 150 tys. euro;
  • przedłożą biznesplan dotyczący rozwoju gospodarstwa.
Premia musi w całości zostać przeznaczona na prowadzenie gospodarstwa lub przygotowanie do sprzedaży wytwarzanych w nim produktów rolnych. Minimum 70% premii należy zainwestować w środki trwałe. Środki będą wypłacane w dwóch ratach:
  • 120 tys. zł – na wniosek o płatność pierwszej raty pomocy, po spełnieniu przez młodego rolnika określonych warunków;
  • 30 tys. zł – na wniosek o płatność drugiej raty pomocy, po realizacji biznesplanu.
       Wnioski będą przyjmowały oddziały regionalne ARiMR. Można je będzie składać drogą elektroniczną, osobiście lub przesłać pocztą.
 
 
Restrukturyzacja małych gospodarstw
 
       Od 31 marca do 29 maja 2021 r. można składać wnioski o wsparcie na "Restrukturyzację małych gospodarstw". Pomoc finansowana jest z budżetu PROW 2014-2020, a tegoroczny nabór jest dziewiątym z kolei.
 
      O wsparcie finansowe może starać się rolnik posiadający gospodarstwo obejmujące co najmniej 1 hektar użytków rolnych lub nieruchomość służącą do prowadzenia produkcji w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej. Wielkość ekonomiczna takiego gospodarstwa musi być mniejsza niż 13 tys. euro.
 
       Wniosek może złożyć osoba zarówno ubezpieczona w KRUS-ie, jak i w ZUS-ie. Nie ma również zakazu jednoczesnego prowadzenia działalności gospodarczej lub pracy na etacie. Pod jednym warunkiem – dochód lub przychód z działalności rolniczej musi stanowić co najmniej 25 proc. całości dochodów lub przychodów.
       O pomoc nie mogą ubiegać się osoby, którym wypłacono pomoc finansową z następujących programów wsparcia: "Ułatwianie startu młodym rolnikom", "Modernizacja gospodarstw rolnych", "Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej", "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętych PROW 2007-2013, a także "Modernizacja gospodarstw rolnych"; "Premia na rozpoczęcie działalności pozarolniczej", "Premie dla młodych rolników" w ramach PROW 2014-2020.
 
       Rolnik, który zdecyduje się na rozwój swojego małego gospodarstwa, może uzyskać na ten cel 60 tys. zł bezzwrotnej premii. Jest ona wypłacana w dwóch ratach:
  • 80 proc. (48 tys. zł) – po spełnieniu warunków określonych w decyzji o przyznaniu pomocy;
  • 20 proc. (12 tys. zł) – po prawidłowej realizacji biznesplanu. 
       Wsparcie można przeznaczyć wyłącznie na działalność rolniczą lub przygotowanie do sprzedaży produktów rolnych wytworzonych w gospodarstwie. Co najmniej 80 proc. otrzymanej premii należy wydać na inwestycje w środki trwałe. Ich katalog jest szeroki. Obejmuje m.in. budowę, przebudowę, remont budynków lub budowli; nabycie nowych maszyn, urządzeń oraz wyposażenia. Premię można zainwestować w zakup gruntów, stada podstawowego zwierząt, czy zakładanie sadów i plantacji wieloletnich gatunków użytkowanych efektywnie dłużej niż 5 lat.
Pomoc może być przyznana tylko raz w czasie realizacji PROW 2014-2020. W przypadku małżonków może ją otrzymać tylko jedno z nich, niezależnie od tego, czy prowadzą wspólne, czy odrębne gospodarstwa.
 
        Wnioski o przyznanie pomocy należy składać do oddziału regionalnego Agencji właściwego ze względu na miejsce położenia gospodarstwa. Można to zrobić osobiście, przesyłką rejestrowaną, nadaną w placówce Poczty Polskiej lub elektronicznie za pośrednictwem skrzynki podawczej ePUAP.
czytaj dalej

Mieszkańcy gminy składają wnioski 500+ elektronicznie

Świadczenie wychowawcze (500+) - okres świadczeniowy 2021/2022
 
Wnioski o ustalenie prawa do świadczenia wychowawczego (500+) na okres świadczeniowy 2021/2022 można składać już od 1 lutego 2021 r. on-line przez stronę Ministerstwa Rodziny empatia.mrpips.gov.pl oraz przez bankowość elektroniczną. Od 1 kwietnia 2021 r. wnioski będzie można złożyć także drogą tradycyjną (papierową).
 
Przypominamy, że tylko złożenie wniosku do końca czerwca 2021 r. będzie gwarantowało, że świadczenie wychowawcze zostanie wypłacone z wyrównaniem od 1 czerwca 2021 r.
 
Osoby ubiegające się o świadczenie wychowawcze otrzymają wiadomość o jego przyznaniu na podany we wniosku adres e-mail. Jeśli jednak takiego adresu zabraknie, to informację będzie można odebrać osobiście. Co ważne, nieodebranie takiej informacji nie będzie wstrzymywało wypłaty świadczeń.
 
Ponad połowa złożonych wniosków!
 
Jest Nam bardzo miło Państwa poinformować, że ponad połowa mieszkańców naszej Gminy złożyła już wnioski o ustalenie prawa do świadczenia wychowawczego on-line. Do dnia 25.02.2021 r. do Ośrodka Pomocy Społecznej Gminy Nowe Miasto Lubawskie z/s w Mszanowie wpłynęły 535 wnioski.  Ze względu na panującą obecnie sytuacją związaną z pandemią koronawirusa zachęcamy wszystkich do korzystania głównie z elektronicznej drogi składania wniosków przez Internet. Elektroniczna forma wnioskowania o świadczenie to nie tylko szybkość i wygoda, ale przede wszystkim wyraz troski o nasze wspólne bezpieczeństwo w obliczu COVID-19.
 
W przypadku chęci uzyskania dodatkowych informacji zachęcamy do kontaktu telefonicznego nr tel. 56 472 63 32.
 
 
 
czytaj dalej

UWAGA! Zmiana organizacji pracy urzędu

SZANOWNI MIESZKAŃCY,
 
 
W ZWIĄZKU Z WPROWADZONYMI OBOSTRZENIAMI INFORMUJEMY, IŻ W OKRESIE
OD 1.03.2021 r. DO ODWOŁANIA
WIZYTA W URZĘDZIE GMINY NOWE MIASTO LUBAWSKIE BĘDZIE MOŻLIWA TYLKO PO WCZEŚNIEJSZYM TELEFONICZNYM UMÓWIENIU.
 
Z PRACOWNIKAMI URZĘDU MOŻNA RÓWNIEŻ KONTAKTOWAĆ SIĘ ZA POMOCĄ DOMOFONU ZNAJDUJĄCEGO SIĘ W PRZEDSIONKU (WYKAZ TELEFONÓW OBOK).
 
ZACHĘCAMY  DO ZAŁATWIANIA SPRAW DROGĄ TELEFONICZNĄ, ZA POMOCĄ POCZTY E-MAIL, E-PUAPU ORAZ PORTALU MIESZKAŃCA W ZAKŁADCE E-USŁUGI NA STRONIE http://gminanml.pl.
 
NUMERY KONTAKTOWE DO PRACOWNIKÓW DOSTĘPNE SĄ W ZAKŁADCE URZĄD: https://gminanml.pl/PL/3250/Referaty_i_stanowiska/
 
 
PRZEPRASZAMY ZA UTRUDNIENIA.
czytaj dalej

ODR. Konkurs wspomnień o warmińsko-mazurskiej wsi

  • 24-02-2021
  • Autor: Sabina Rezmer
  • drukuj
Warmińsko-Mazurski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Olsztynie przygotował nowy konkurs dla mieszkańców województwa:
 
"Szanowni Państwo,

jest nam niezmiernie miło poinformować o naszej nowej inicjatywie, jaką jest konkurs wspomnień o warmińsko-mazurskiej wsi XX wieku pn.” W kręgu ogniska domowego na Warmii i Mazurach. Osoby, przedmioty, relacje na warmińsko-mazurskiej wsi XX wieku. Opowiadania wybrane”, mający na celu zachowanie i popularyzację dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego wsi."

Efektem konkursu będzie m.in. wydawnictwo stanowiące materialny wkład w zachowanie dziedzictwa kulturowego wsi. Nagrodzone zostaną najwyżej ocenione prace trzech autorów. 
 
Prace pisemne należy nadsyłać do 30.09.2021 r. na adres WMODR w Olsztynie.
 
 
 
Serdecznie zapraszamy Państwa do współpracy w zakresie tworzenia materialnych świadectw o życiu ludzi z warmińsko-mazurskiej wsi XX wieku.
 
W załącznikach: regulami, karta zgłoszeniowa, formularz oceny, zgody RODO, oświadczenie o pełnoletności oraz plakat.

Załączniki

Przypominamy o konkursie na roll up promocyjny LGD

 PRZYPOMINAMY O KONKURSIE:
 
Lokalna Grupa Działania Ziemia Lubawska ogłosiła konkurs graficzny na roll up promocyjny. Konkurs kierowany jest do wszystkich osób powyżej 15 roku życia z terenu funkcjonowania LGD Ziemia Lubawska.
         
           Najciekawszy projekt zostanie zrealizowany przez Stowarzyszenie. Atrakcyjne nagrody gwarantowane!
         
          Aby zostać uczestnikiem Konkursu należy wypełnić formularz zgłoszeniowy znajdujący się w załączeniu i dostarczyć go wraz z wydrukiem oraz nośnikiem elektronicznym do Biura LGD Ziemia Lubawska.
         
          Konkurs trwa od 20.01.2021 roku do 26.02.2021 roku do godziny 15:00.
czytaj dalej

Szczepienia pracowników OPS

 
           W procesie uchwalania narodowego programu szczepień rząd ustalił kolejność, w jakiej poszczególne   grupy Polaków będą otrzymać preparat. Program szczepień przeciw COVID-19 podzielony został na cztery etapy. Tzw. Etap 0 obejmuje szczepienie: pracowników sektora ochrony zdrowia (personel medyczny, pracownicy DPS i pracownicy MOPS/OPS oraz personel pomocniczy
i administracyjny w placówkach medycznych, w tym stacjach sanitarno-epidemiologicznych) oraz rodziców wcześniaków.
 
           Pracownicy DPS oraz MOPS/OPS, w ramach wykonywanych obowiązków służbowych, mają kontakty z osobami w podeszłym wieku, niepełnosprawnymi oraz przewlekle chorymi, tj. częścią społeczeństwa najbardziej narażoną na negatywne skutki choroby COVID-19. Stąd istotne jest, aby pracownicy służb społecznych tak samo jak pracownicy ochrony zdrowia, mogli zostać zaszczepieni przeciwko wirusowi SARS-CoV-2. Z tej możliwości skorzystali również pracownicy Ośrodka Pomocy Społecznej Gminy Nowe Miasto Lubawskie.
 
         W dniach 21 i 22 stycznia 2021 oraz 11 i 12 lutego  9 pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej Gminy Nowe Miasto Lubawskie zostało zaszczepionych przeciw Covid 19 (co stanowi 56% wszystkich zatrudnionych). Wśród nich było 4 pracowników socjalnych, jeden asystent rodziny oraz 4 pracowników administracyjnych. Wszyscy przyjęli dwie dawki leku.
 
        Na przyjęcie szczepionki czeka jeszcze jeden pracownik naszego Ośrodka Pomocy Społecznej. 
 
czytaj dalej

Testy przesiewowe nauczycieli

          W minionych dniach odbyły się testy przesiewowe na obecność  koronawirusa wśród nauczycieli ze szkół podstawowych w Gminie Nowe Miasto Lubawskie. Badania były dobrowolne
i bezpłatne.
 
          Uprawnionych do badania było 49 osób ze wszystkich 6 szkół. Są to osoby, które mają bezpośredni kontakt z dziećmi tj.: nauczyciele wychowania przedszkolnego, nauczyciele prowadzący zajęcia w szkole z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz nauczyciele klas 1-3.  Testom poddano 34 nauczycieli, którzy wyrazili chęć badania. Wśród przebadanych osób znaleźli
się także pracownicy obsługi – 11 osób spośród 25 uprawnionych.  
 
       W kilkudniowym odstępie przeprowadzono ponowne testy. Tym razem przebadano 21 z 43 uprawnionych nauczycieli. Nie testowano pracowników obsługi, gdyż zmieniły się wytyczne rządu.
 
        Wyniki testów wykryły wirus SARS-Cov-2 u jednego nauczyciela zatrudnionego w Szkole Podstawowej w Gwiździnach.  W związku z tą sytuacją zawieszono zajęcia w grupie przedszkolnej.
 
         Na szczepienie zapisało się 33 nauczycieli spośród 63 uprawnionych. Są to osoby poniżej 60 roku życia. Wśród pracowników obsługi chęć zaszczepienia wyraziło 9 osób na 13 uprawnionych. Zgodnie z rozporządzeniem nauczyciele i pracownicy obsługi, którzy mają 60 lat i więcej będą szczepieni według zasad i kolejności ustalonych dla tej grupy wiekowej.
 
        Jednocześnie przypominamy, że badania przesiewowe nauczycieli przeprowadzane są po to,
by zagwarantować bezpieczeństwo pracownikom szkół oraz uczniom. Powrót dzieci do szkół nie zależy od wyniku testowania, lecz od dalszego przebiegu epidemii.
czytaj dalej

UWAGA! Zmienił się termin naboru na rachmistrza spisowego

Decyzją Dyrektora Centralnego Biura Spisowego, podjętą w porozumieniu z Generalnym Komisarzem Spisowym, termin naboru kandydatów na rachmistrzów spisowych do NSP 2021 na terenie całego kraju zostaje przedłużony do 16 lutego 2021 r.
czytaj dalej

Ankieta dotycząca programów Współpracy Transgranicznej

         Firma EU-Consult Sp. z o.o. na zlecenie Instytucji Zarządzającej programem – Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej realizuje badanie dotyczące programów Współpracy Transgranicznej. W ramach ewaluacji przeprowadzamy m.in. badania z mieszkańcami obszarów, na których realizowano projekty w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Rosja 2014-2020. Gmina Nowe Miasto Lubawskie w ramach programu realizuje projekt „Ochrona dziedzictwa przyrodniczego na obszarze transgranicznym poprzez poprawę i rozwój infrastruktury wodno-ściekowej w Sowiecku (Obwód Kaliningradzki) i Gminie Nowe Miasto Lubawskie”.
 
        Wypełnienie ankiety zajmie Państwu 5 minut, a jej wyniki będą miały duży wpływ na wnioski badania, stąd uprzejma prośba o wzięcie udziału w badaniu. Ankieta jest anonimowa, a wyniki wykorzystane zostaną wyłączenie do sporządzenia zbiorczych zestawień.
Ankietę można wypełniać do 13.02.2021 r.
 
Ankieta dostępna jest pod linkiem:
czytaj dalej

Orkiestra znów zagrała

         Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy zagrała już po raz 29! W tym roku większość aukcji odbywała się online, portale społecznościowe były rozgrzane do czerwoności - to głównie tam odbywały się licytacje. W Gminie Nowe Miasto Lubawskie działały 3 sztaby:
  • Sztab Gminnego Centrum Kultury (ZS im. Rodu Działyńskich w Bratianie, Społeczna Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Tylicach i Szkoła Podstawowa im. Ks. K. Wróblewskiego w Gwiździnach) , który łącznie zebrał 7913,21 zł;
  • Sztab SP Skarlin dla WOŚP - 12500 zł;
  • Sztab 44 DH w Radomnie - 30183,88 zł ( w tym zbiórka internetowa i kwesta do puszek, w której pomagali również uczniowie z SP w Jamielniku);
      Łącznie jako gmina przekażemy Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy 50597,09 zł! Dziękujemy wszystkim za zaangażowanie w akcję. Przekazujemy równiez podziękowania w imieniu 44 Drużyny Harcerskiej im. Mikołaja Kopernika w Radomnie:
 
          W Szkole Podstawowej w Radomnie działał Sztab 44 Drużyny Harcerskiej im. Mikołaja Kopernika, w Sztabie pracowali nie tylko harcerze. Dołączyli do nas sportowcy ze Stowarzyszenia "Radomno Biega", uczniowie i nauczyciele ze Szkoły Podstawowej w Radomnie, Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Jamielniku i harcerze z innych drużyn Hufca ZHP Nowe Miasto Lubawskie. Pani Basia i Pani Paulina przeprowadziły niesamowitą licytację, w którą zaangażowały społeczeństwo naszych wsi i okolic, dołączyli też znajomi z całej Polski. Przekazano niesamowitą ilość artykułów
i wyrobów na licytację, która przeszła nasze najśmielsze oczekiwania. Od połowy grudnia 2020 r. wystawione zostały Sztabowe Puszki Stacjonarne, 9 puszek znajdowało się w:
1) siedzibie Urzędu Gminy Nowe Miasto Lubawskie;
2) Banku Spółdzielczym w Lubawie;
3) "VITRE" Wachowiacz, Kłak sp. J.;
4) "Gotujenka" Janina Marciniak;
5) Gabinet Kosmetyczny Agnieszka Czajkowska;
6) Sklep Wielobranżowy Krzysztof Bartczak;
7) Sklep Spożywczy Kaczerzewski Marek Jan;
8) Sklep Spożywczo - Przemysłowy Halina Hulewicz;
9) Firma Handlowa Anna Podstawka.
W Sztabie kwestowało 20 wolontariuszy.
Dzięki zaangażowaniu tak wielu osób i wsparciu społeczeństwa pobiliśmy rekord: 30 183,88 zł
W tym:
17 846 zł- licytacja do e-skarbonki;
2 538,76 zł - Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Jamielniku;
9 613,12 zł - zbiórka do puszek.
      
          Po oficjalnym rozliczeniu Sztabu osobom i firmom, które wspierały tegoroczne granie i zbiórkę, przekażemy orkiestrowe podziękowania.
         Już dziś dziękujemy wszystkim za wsparcie, zaangażowanie i przekazane kwoty na rachunek Fundacji. ❤️
                                                                                                                                     Szef Sztabu 001021
                                                                                                                                     44 DH RADOMNO
                                                                                                                                     Urszula Wachowiacz
 
czytaj dalej