Aktualności

Tymczasowy Profil Zaufany już dostępny

  • 05-05-2020
  • Autor: Sabina Rezmer
  • drukuj
       Ponad 6,2 miliona Polaków ma już swój profil zaufany. Czym jest Profil Zaufany i dlaczego warto go założyć?
 
To bezpłatna metoda potwierdzania tożsamości obywatela w systemach elektronicznej administracji. Profil zaufany działa jak odręczny podpis. Można dzięki niemu wysyłać przez internet dokumenty i wnioski do różnych urzędów (np. wnieść podanie, odwołanie, skargę). W obecnej sytuacji, kiedy dostęp do instytucji publicznych jest w znacznym stopniu ograniczony, profil zaufany to podstawowe „narzędzie” do załatwiania wszelkich spraw urzędowych.
Jakie są korzyści wynikające z posiadania  Profilu Zaufanego? 
  • Wygoda -Ty decydujesz, kiedy wypełniasz wniosek do danego urzędu
  • Oszczędność czasu - nie tracisz czasu na wizytę w urzędzie, oczekiwanie w kolejce i dojazd
  • Dostęp do różnych placówek administracji publicznej - możesz załatwić dziesiątki różnych spraw w urzędach działających w Twojej okolicy i w całej Polsce.
Jak założyć Profil Zaufany?
 
Najprościej jest to zrobić przez bankowość elektroniczną. Warto więc dowiedzieć się, że czy wasza placówka oferuje taką możliwość. Jeśli tak, cała procedura trwa zaledwie kilka minut – bank posiada przecież już Wasze dane osobowe, nie trzeba ich dodatkowo potwierdzać.
Druga możliwość założenia profilu zaufanego to wypełnienie wniosku na stronie http://www.pz.gov.pl, a następnie wizyta w punkcie potwierdzającym. Takich punktów na terenie całej Polski jest ponad 1500. To urzędy gmin (w tym nasz urząd), starostwa powiatowe, poczty, oddziały ZUS czy NFZ. Niestety, w związku z zagrożeniem koronawirusem, dostęp do większości z nich jest obecnie ograniczony. Co zrobić w takiej sytuacji? Odpowiedzią jest:
 
Tymczasowy Profil Zaufany
 
       Osoby, które nie mają konta w odpowiednim banku, nie chcą wychodzić z domu, mają ograniczony dostęp do urzędów a chcą  załatwiać online sprawy urzędowe? Można założyć Tymczasowy Profil Zaufany.
Tymczasowy PZ, tak samo jak zwykły, pozwala załatwiać większość spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Różni się jednak tym, że jest ważny trzy miesiące (właściwy profil ważny jest przez 3 lata). Mogą go założyć osoby bez konta w odpowiednim banku. Nie jest również wymagana wizyta w punkcie potwierdzającym. Spotkanie z urzędnikiem przeniesione zostało do internetu – potwierdzenie odbywa się za pomocą wideokonferencji.
 
Szczegółowe informacje, jak założyć Tymczasowy Profil Zaufany dostępne są na stronie https://www.gov.pl/web/uw-warminsko-mazurski/tymczasowy-profil-zaufany--juz-jest
Tam, krok po kroku, dowiecie się, jak w to wygląda w praktyce – od ustalenia danych logowania po wideokonferencję z urzędnikiem.
 
 
 

Elementy dodatkowe powiązane z tą informacją

Kontakt - stopka

Urząd Gminy Nowe Miasto Lubawskie

ul. Podleśna 1,
13 - 300 Mszanowo
Tel.: 56 472 63 00, Fax.: 56 472 63 05
e-mail: urzad[@]gminanml.pl
ESP: /urzad_gminy_nml/skrytka
NIP Gminy: 877-14-68-461
REGON Gminy: 871118922
 
GODZINY PRZYJĘĆ INTERESANTÓW:
Poniedziałek - Wtorek:   7:30 - 16:00
Środa - Czwartek:    7:30 - 15:30
Piątek:   7:30 - 14:30