Inwestycje
Rozbudowa drogi gminnej na odcinku Mszanowo - obwodnica Nowego Miasta Lubawskiego
- 09-06-2022
- drukuj
Nawierzchnie drogi w km 0+980,00 do 1+529,00 zaprojektowano jako nawierzchnie z betonu asfaltowego gr. 4 cm (w-wa ścieralna) plus nawierzchnie z betonu asfaltowego gr. 5 cm (w-wa wiążąca), plus podbudowa z betonu asfaltowego gr. 7 cm, na podbudowie z kruszywa stabilizowanego mechanicznie 0/31,5 mm gr. 20 cm i warstwie odsączającej z piasku gr. 20 cm. Przekrój poprzeczny jezdni zaprojektowano jako daszkowy 2% z korektą na łukach poziomych. Zaprojektowano zjazdy na posesje przyległe do pasa drogi o szerokości 5,00 m o nawierzchni z betonu asfaltowego oraz chodnik/peron umożliwiający bezpieczne poruszanie się pieszych o nawierzchni z kostki betonowej. Na całym odcinku drogi zaprojektowano obustronne pobocza gruntowe z kruszywa stabilizowanego mechanicznie szerokości 0,75 m.
Inwestycja nie zmienia układu spływu wód deszczowych. Wszystkie wody zostaną odprowadzone powierzchniowo poprzez spadki podłużne i poprzeczne do rowów drogowych. Planuje się odnowienie rowów, które uległy częściowemu lub całkowitemu zamuleniu. Ułożone zostaną przepusty drogowe.
Całkowita wartość inwestycji: 4 561 064,00 zł.
Przebudowa drogi gminnej Chrośle - Pustki
- 09-06-2022
- drukuj
Trasa drogi w planie jak i w przekroju podłużnym została dostosowana do istniejącego odcinka drogi oraz konfiguracji terenu. Oś drogi projektowanej dopasowano do istniejącego stanu drogi. Cały odcinek drogi zakłada nawiązanie niwelety względem istniejącej jezdni z drobnymi korektami. Na całym odcinku drogi zachowano stały układ szerokości jezdni t.j. główny ciąg szerokości 5,00, plus poszerzenia na łukach. Nawierzchnię drogi zaprojektowano jako nawierzchnie z betonu asfaltowego gr. 4 cm (w-wa ścieralna) plus gr. 5 cm (w-wa wiążąca) na podbudowie z kruszywa i warstwie odsączającej z piasku. Przekrój poprzeczny jezdni zaprojektowano jako daszkowy 2% z korektą na łukach poziomych. Zjazdy na posesje znajdują się w miejscach istniejących. Na całym odcinku drogi zaplanowano zjazdy na posesje przylegle do pasa drogi o szerokości 5,00 m z nawierzchnią z betonu asfaltowego gr. 4 cm (w-wa ścieralna) plus gr. 5 cm (w-wa wiążąca) na podbudowie z kruszywa i warstwie odsączającej z piasku. Wykonane zostaną regulacje zjazdów/bram względem jezdni i przyległego terenu. Zaprojektowano chodnik/peron o nawierzchni z kostki betonowej umożliwiający bezpieczne poruszanie się pieszych. Szerokość chodnika/peronu 2,00 m. Na całym odcinku drogi zaprojektowano obustronne pobocza gruntowe umocnione szerokości 0,75 m z kruszywa stabilizowanego mechanicznie 0/31,5 mm grubości 15 cm. Inwestycja nie zmienia układu spływu wód deszczowych. Wielkość zlewni wody pozostaje bez zmian, wszystkie wody zostaną odprowadzone powierzchniowo poprzez spadki podłużne i poprzeczne. Zaprojektowano budowę linii kablowej oświetlenia kablem YAKXS 4×35 mm2. W trasie kabla zabudowanych zostanie 30 słupów oświetleniowych stalowych o wysokości 6 metrów, na których zamontowane zostaną oprawy oświetleniowe LED o mocy ok. 40 i 50W w ilości 31 szt. W ramach zadania wybudowany zostanie przepust skrzynkowy nad rzeką Strugą o konstrukcji żelbetowej z elementów prefabrykowanych o wymiarach 4,5m na 2,0 m w świetle oraz 11,0 m długości.
Całkowita wartość inwestycji: 5 591 088,41 zł.
Liderzy inwestycji - nowy ranking Wspólnoty
- 22-10-2021
- drukuj
Jak piszą redaktorzy Wspólnoty (Paweł Swianiewicz, Julita Łukomska):
„Przypomnijmy tylko, że szybki ich (dochodów) wzrost po 2015 roku to w znacznej mierze efekt pojawienia się realizowanych przez gminy programów socjalnych (przede wszystkim 500+), a nie poprawy kondycji finansowej samorządów(…) Dodajmy jeszcze, że wzrost dochodów to nie jest to samo, co poprawa kondycji finansowej. Dla oceny tej ostatniej trzeba by wziąć pod uwagę także wycenę kosztów nowych zadań nakładanych na samorządy, wzrost kosztów wynikający z przepisów uchwalanych na poziomie kraju (np. wzrost wynagrodzeń płaconych nauczycielom) czy swobodę dysponowania przez samorządy swoimi dochodami. Pewnym przybliżeniem obrazu zmian kondycji finansowej jest zmiana wielkości nadwyżki operacyjnej. Przy tych wszystkich zastrzeżeniach wzrost wielkości budżetów samorządowych jest niekwestionowanym faktem, którego nie można lekceważyć(…)
O tym, że kondycja finansowa nie jest tak wspaniała, jak na pierwszy rzut oka wygląda na podstawie zmian wielkości dochodów, świadczy też obraz zmian wydatków majątkowych (…)”
Budowa drogi gminnej nr 181015N na odcinku droga powiatowa nr 1246N - Mikołajki (granica gminy)
- 06-07-2021
- drukuj
Przebudowa drogi gminnej nr 181049N Tylice-Rojewo-Tyliczki
- 06-07-2021
- Autor: sabina rezmer
- drukuj
Rozbudowa drogi gminnej nr 181019N od skrzyżowania z drogą powiatową nr 1246N do granicy gminy w msc. Nawra
- 06-07-2021
- drukuj
Przebudowa z rozbudową ulic Krętej, Grunwaldzkiej i Polnej wraz z przejściem dla pieszych przez drogę krajową nr 15 w Bratianie
- 06-07-2021
- Autor: sabina rezmer
- drukuj
„Budowa ścieżki rowerowej po byłej linii kolejowej nr 260 Nowe Miasto Lubawskie - Zajączkowo Lubawskie na odcinku Pacółtowo - Tyliczki (granica gminy) w celu zmniejszenia presji na gatunki i siedliska na obszarach cennych przyrodniczo”
- 15-06-2021
- drukuj
Przebudowa drogi w Nowym Dworze Bratiańskim
- 29-10-2020
- Autor: Sabina Rezmer
- drukuj
Opis projektu:
Głównym celem przedsięwzięcia było wykonanie bezpiecznej nawierzchni drogowej służącemu ruchowi kołowemu i pieszemu, zagospodarowanie zjazdów na posesje, nadanie drodze prawidłowego odwodnienia i oznakowania. Przebudowa drogi zapewniła użytkownikom bezpieczeństwo oraz komfort przejazdu, a także pozytywnie wpłynęła na warunki środowiskowe, zmniejszenie emisji spalin, zapylenia, hałasu. Została wykonana jezdnia o nawierzchni z asfaltobetonu o długości ponad 400 metrów i szerokości 5 metrów. Wykonano również zjazdy na posesje z asfaltobetonu, grawitacyjną kanalizację deszczową oraz oznakowanie pionowe. Z inwestycji skorzystają szczególnie mieszkańcy Nowego Dworu Bratiańskiego. Realizacja zadania wpłynie na poprawę połączeń drogowych istotnych ze względu na komfort i bezpieczeństwo mieszkańców, szybkość ochrony przeciwpożarowej, ratownictwa oraz zarządzania kryzysowego.
Wartość dofinansowania ze środków Funduszu Dróg Samorządowych: 589 509,50 zł
Przebudowa drogi w Nowym Dworze Bratiańskim
- 29-10-2020
- Autor: Sabina Rezmer
- drukuj
Opis projektu:
Głównym celem przedsięwzięcia było wykonanie bezpiecznej nawierzchni drogowej służącemu ruchowi kołowemu i pieszemu, zagospodarowanie zjazdów na posesje, nadanie drodze prawidłowego odwodnienia i oznakowania. Przebudowa drogi zapewniła użytkownikom bezpieczeństwo oraz komfort przejazdu, a także pozytywnie wpłynęła na warunki środowiskowe, zmniejszenie emisji spalin, zapylenia, hałasu. Została wykonana jezdnia o nawierzchni z asfaltobetonu o długości ponad 400 metrów i szerokości 5 metrów. Wykonano również zjazdy na posesje z asfaltobetonu, grawitacyjną kanalizację deszczową oraz oznakowanie pionowe. Z inwestycji skorzystają szczególnie mieszkańcy Nowego Dworu Bratiańskiego. Realizacja zadania wpłynie na poprawę połączeń drogowych istotnych ze względu na komfort i bezpieczeństwo mieszkańców, szybkość ochrony przeciwpożarowej, ratownictwa oraz zarządzania kryzysowego.
Wartość dofinansowania ze środków Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych: 327 187,00 zł